SCAPES

Textielontwerp speelt al jaren door het hoofd van Lim A Po. Het is de tactiliteit, de textuur en de diversiteit in toepassing, wat haar hierin aanspreekt. Haar fascinatie voor het ambacht ziet ze hierin ook terug.

De serie Scapes bestaat uit zowel textiele wandkleden en wandobjecten, als schilderijen met oliekrijt. De werken zijn ongedefinieerd en geabstraheerd, tegelijkertijd een gevoelsmatige link naar natuurpracht en dromerige taferelen.

Het concept van transitie staat in deze serie centraal: de overgang van texturen en structuren, en de visuele effecten die deze veranderingen als gevolg hebben. Net als in Lim A Po’s andere werk draait het bij deze serie ook om de gelaagdheid. Het is een spel van voortdurende op- en afbouw, waarbij vorm, beweging, lijnspel, detail en textuur essentieel zijn. Contrasterende materialen versmelten, en subtiele kleurenpaletten creëren harmonie.

Waar Lim A Po’s vorige werken voorheen vooral gebonden waren aan het platte oppervlak, is de driedimensionaliteit in de serie Scapes nu letterlijk en tastbaar. Bij sommige werken kunnen we onze hand door de vezels van het textiel laten glijden; andere werken verleiden om de gordijnen van de hangende draden opzij te schuiven en dikke lagen verf en textuur te ontdekken.

ARCADIA

Het grote wandkleed Arcadia is een collage van verschillende materialen en de diverse toepassingen hiervan. Lim A Po plaatst het textiel in de context van een leeg canvas: de vlakken, die naast elkaar, en ook over elkaar zijn geassembleerd, komen samen tot een speelse doch harmonieuze compositie. Het vormt een soort landschap, refererend naar het utopisch land Arcadia, en tegelijkertijd is het een abstracte beeltenis. Op het kleed speelt zich een spel af van onverwachte, verrassende combinaties. Een samengaan van zichtbaar en verscholen, horizontaal en verticaal. Daarbij is het een rijk samengaan van materiaal en techniek: getuft, geknoopt of gedrapeerd.

Afb. Arcadia | wandkleed | W200*L270cm
Arcadia is een wandkleed vervaardigd met schapenwol, Eucalyptus en Mohair, welke toegepast in diverse hoogtes, gemêleerde kleuropzet, meerdere pools en snijtechnieken. Daarbij kent het object bijzondere accenten, zoals de fringes, het vlechtwerk aan de zijkanten van het kunstwerk en het gebruik van 23 karaat goud.

Arcadia

Naast het grote wandkleed bestaat de serie Scapes ook uit kleinere abstracte textiele wandobjecten van eucalyptus. Met deze hybride objecten presenteert ze de veranderlijkheid van textiel: het zijn objecten op de kruising van schilder- en textielkunst, waarbij het voornamelijk draait om de materiaaltransitie.

Voor deze reeks heeft Lim A Po onderzoek gedaan naar de veranderlijkheid van textuur: de transitie van zachte materialen naar hard, van glanzend naar mat, van herkenbaar tot ondefinieerbaar. Deze transitie van de textuur van het materiaal doet ook het karakter ervan veranderen. Het resultaat is een textiel object dat tegelijkertijd herkenbaar en abstract is, en zo een dualiteit in beleving oproept. De structurele verandering in het textiel brengt de kleden naar een abstracte rariteit.

De gelaagde opbouw zorgt voor kraters in de hoogpolige draden, laat de structuren van de geknoopte texturen veranderen in knoestige vormen van verf en creëert een nieuwe beleving aan wat zien en wat we voelen. Hiermee nodigt het werk uit om aangeraakt te worden, om te voelen of dat wat we zien overeenkomt met dat wat we kunnen voelen.

In de schilderijen van de serie gebruikt Lim A Po oliekrijt om hetzelfde lijnenspel te creëren als bij de draden in de wandkleden. Ook hier is er tijdens het proces een steeds herhalende opbouw en afbouw van vormen, kleuren en lijnen in haar zoektocht naar een harmonisch beeld. Het gevolg in deze schilderijen is een soort grafisch patroon.

Lim A Po plaatst daadkrachtig verticale lijnen in vet oliekrijt over de compositie heen, net zoals de draden over het wandkleed vallen. Hoewel de streken van de oliekrijt in formeel opzicht directe en expressieve gestes zijn, hebben deze ook een bepaalde zachtheid. Ze zijn niet volledig gelijkmatig en dekkend en lopen niet kaarsrecht over het doek. Dit geeft het werk een levendige uitstraling, afstekend tegen de kleuren van de achtergrondvlakken die samen de abstracte compositie vormen.